terug naar:  www.jankraak-taichitao.nl
 
Artrose

Een degeneratie van gewrichten

Artrose is een meest bij ouderen voorkomende degeneratie van een of meer
gewrichten. Komt echter ook steeds meer voor op jongere leeftijd,
meestal vrouwen.

Artrose is niet gebaseerd op ontsteking, maar er kunnen later wel ontstekingen ontstaan van het omringende weefsel, banden en kraakbeen. Artrose is niet alleen een afbraak, maar gaat ook gepaard met botwoekering, aantasting van slijmvliezen en kraakbeen. Onderstaande is ook belangrijk bij osteoporose.

Tai Chi Tao

De vijf elementen in relatie met artrose:

Nieren: verbonden met blaas, beendergestel, gewrichten, merg, oren, hormoonstelsel.

Lever: verbonden met spieren, pezen, ogen, bloed, cholesterol.

Milt: verbonden met maag, alvleesklier, bindweefsel, kwalititeit bloed, aanmaak van afweercellen, lymfeklierstelsel voor ontgiftiging en vochthuishouding in huid. De milt zorgt ook voor vochtverdeling om o.a. de spieren vochtig en glad te houden.

Longen: verbonden met de dikke darm, aanmaak van slijmvlies, verdeling van vocht.

Het is daarom belangrijk bij artrose vijf elementen-oefeningen te doen, in het bijzonder voor de nieren, milt, lever en longen. Elke dag Tai Chi Tao doen. Doe ook zachte energetische tai chi tao-zelfmassage en
oefeningen voor aura en 13 chakra's. Dagelijkse ademoefeningen horen er ook bij.

Supplementen

Belangrijk is ook voeding. Dat artrose ook op jonge leeftijd voorkomt is te wijten aan de slechte voedingsgewoonte, veroorzaakt door de voedingsindustrie en de slankheidscultus. Daardoor ontstaan allerlei tekorten. Volwaardige voeding kan die tekorten weer aanvullen. Soms zijn supplementen nodig.

Kalk, magnesium, zink (altijd in combinatie met elkaar, nooit alleen kalk of alleen magnesium of alleen zink; de mineralen werken namelijk samen). Neem ook bij tijden vitamine D (dus niet achter elkaar het hele
jaar door, omdat het lichaam het dan niet kan verwerken). B-complex met een extra B6. Neem anti-oxidanten, d.w.z. A, C. E, lecithine en selenium. (A net als bij D gebruiken). Anti-oxidanten werken beschermend en zijn goed tegen afbraak.

Bronnen van magnesium zijn ook: veel soorten noten.
Borium is ook een bestanddeel voor de gewrichten, dat moet worden aangevuld en dat zit o.a. in peren, rozijnen, appels, tomaten en gedroogde pruimen. Vrouwen hebben extra botopbouwende middelen nodig Zo daalt de kalkspiegel al twee weken voor de menstruatie. Dat moet weer aangevuld worden. Ook bij de overgang is er sprake van botontkalking.

Gebruik verder de homeopatische middelen: Atrosan voor gewrichten, Alchemilla voor spieren/pezen en Arnica D6 voor beiden en een betere doorbloeding (alledrie ook in tabletvorm te verkrijgen).

Balans in de voeding

Drink regelmatig Groene thee en brandnetelthee. Ook wilgenschorsthee is aan te bevelen bij artrose.

Vergeet verder de gemberwortel en gemberpoeder niet. Een brokje gemberwortel kun je met wat honing zo eten. Verder kun je gember verwerken in thee, soep en andere spijzen. In gember zitten 17
medicinale stoffen die goed zijn voor de stofwisseling, gewrichten, verlichten van pijn, versterken van de darmen, zuivering, enzovoort.

Vijf smaken

Yin en Yang-energie?n Gebruik dagelijks bij de voeding de vijf smaken. De vijf smaken hebben een relatie met organen: Zout met de nieren, zoet met de milt, zuur met de lever, bitter met het hart, zoetzuur met lever en milt, scherp met de longen Zout in de voeding is gebruikelijk. Zoet krijg je in de regel na de maaltijd
als toetje. Zuur meestal door het gebruik van citroen of azijn (of Molkosan) of door de combinatie zoetzuur in rode bietjes, komkommer, rode kool, babi pangang, atjar, augurken. De scherpe smaak krijg je door scherpe specerijen. Bitter bijvoorbeeld door bepaalde groene groenten, waaronder andijvie en verder witlof, radijsjes of kruiden.

Zoals opgemerkt bij de vijf elementen hebben ook de lever, milt, nieren en longen met artrose te maken.
Eet geen rauwkost (verkild de milt, geeft een koude energie en het lichaam heeft moeite rauwkost te verteren en moet er meer energie instoppen om het te verwerken dan er aan energie wordt uitgehaald).

Eet niet te veel vlees en zorg voor variatie: kip, vlees (liefst scharrelvlees), vis (vooral vette vis). Visolie is goed voor de gewrichten.

Volwaardige en volle voedingsproducten eten. Vermijdt light- of halfvolle-producten. Eet volwaardige voeding. Zorg voor zuivel: volle melk, volle karnemelk of volle yoghurt, kaas (geen oude of oudbelegen), eet kaas 's morgens of bij de lunch (is 's avonds moeilijk te verteren), neem regelmatig een zacht gekookt eitje. Neem alleen roomboter op brood.

Houdt of breng de energie?n in evenwicht. De winter is yin en daar stel je yang tegenover. In de winter is yangere voeding nodig, dus volwaardig, warm, stevig en niet te veel fruit (fruit is yin). Karnemelk en yoghurt werken verkoelend (yin) en moet in de winter met mate worden geconsumeerd. Enkele fruitsoorten kun je yanger maken: partjes appel met kaneel in de oven, warme stoofpeertjes, warme tutti frutti. De zomer is yang en daar stel je yin tegenover, d.w.z. lichtere (maar volwaardige) voeding, iets meer fruit, nu en dan koude schotels (slaatje op basis van aardappelen, rijst of marcaroni).

Beweging

Overdaad schaadt. Rust roest. Oefeningen mogen niet belastend zijn voor de
gewrichten. Het beoefenen van de zachte en energievolle Tai Chi Tao
is een uitkomst, omdat het een methode is dat ook aan artrose
aangepast kan worden, en gestoeld is op de vijf elementen energieleer.

Tai Chi Tao is toegankelijk voor iedereen.

Tai Chi Tao kent geen beperkingen.

 

Tai Chi Tao bestaat niet uit oefeningen alleen.
Tai Chi Tao is een ontspannings-, bewegings- en
gezondheidsmethode. Tai Chi Tao geeft je meer
inzicht in het leven en leefwijze door zelfontplooiing.
Door Tai Chi Tao leer je het natuurlijk proces weer
ontdekken en waarderen. 
Tai Chi Tao zorgt voor een helend bewustzijn. Het
geeft je meer verdieping in je leven. Tai Chi Tao
zorgt er voor dat je de dingen die je doet een stuk
gemakkelijker kunt doen, zodat stress vermeden wordt.

 

Alles over WAO en uw rechten


 


2002
Jan Kraak

 
Pagina Afdrukken
Terug naar boven