terug naar:  www.jankraak-taichitao.nl
 
Wat te doen met rugklachten? nr 1 en 2

Lage rugpijn uitstralend naar been


Met vele tips en wat je zelf kan doen

Hoe zit dat met ergo-stoelen? Hierdoor blijf je te lang in ťťn houding
zitten en dat geeft druk op de wervels en het is slecht voor je nieren

Ga bij erge rugpijn met een uitstraling naar het been geen massage en druk uitoefenen op de onderrug. Dat geldt zeker bij hernia en ischias. Deze twee kwalen kunnen met energetische, ontspannende tai chi tao-oefeningen en goed op je zelf passen weer spontaan genezen. Hernia-operaties mislukken in 70-75 procent van de gevallen. De Gezondheidsraad heeft in oktober 1999 geadviseerd niet te opereren bij hernia en de patiŽnt te kalmeren en eventueel bij teveel pijn pijnstillers te geven. Dit is al jaren bekend en ook door mij doorgegeven. In 1997 schreven de rugdokters P.R. van Akkerweeken en J.M. Versloot daarover al in een boek.

Ik raad bij hernia massages van de onderrug af. Massages en manipulatie van de onderrug geeft alleen maar irritatie, een onrustig zenuwstelsel, en lost de oorzaak niet op.Er is sprake van verstoring van de energieŽn van de blaas, milt, dunne en dikke darm en te lang vasthouden van teveel stresshormonen. Dit verzwakt het bindweefsel en gewrichtsbanden en veroorzaakt te strakke en gespannen spieren. Dat heeft een negatieve invloed op de wervels.

Meer energie in je centrum

Masseer op zachte rustige wijze het hele lichaam, behalve de onderrug. Inplaats van de onderrug breng je meer energie in het buikcentrum. Dit kan, door met je hand minimaal 50 cirkels op je buik te maken, eerst rechtsom, dan 50 keer linksom. Verder klop je met een losse vuist 30 keer zachtjes midden op je buik.Verder gebruik je hiervoor twee ademtechnieken. Breng je handen voor je buik, de handpalmen naar elkaar toegekeerd en ongeveer 15 tot 20 cm van elkaar af. Bij een inademing doe je je handen opzij (niet hoog optrekken, gewoon opzij brengen). Bij de uitademing breng je de handpalmen weer in de beginstand. Doe deze ademtechniek 6 keer, een paar keer per dag. Gebruik ook deze variatie. De handpalmen zijn ongeveer 10 cm voor je buik. Bij een inademing breng je de handen op buikhoogte iets naar voren, bij het uitademen breng je ze weer vlak voor je buik. Doe deze ademtechniek 6 keer, een paar keer per dag.

Masseer met je vingertoppen de knieholtes. Dit is een zone die voor een goede doorbloeding van het lichaam zorgt en heel goed is bij rugklachten, maar ook werkt tegen vermoeidheid, stress en depressies. Bewerk de knieholtes minstens vijf minuten, minimaal twee keer per dag. In de knieholten bevinen zich ook punten van de blaas. Je wekt op deze wijze meer helende energie in je buik op en dat straalt uit naar je onderrug.Dit geeft een betere energie- en bloedcirculatie. Klop met losse vuisten op je heupen, dat trilt door naar de onderrug en op deze wijze hoef je je onderrug niet aan te raken. Het komt wel de doorbloeding in je onderrug ten goede. Doe dit elke dag. Er zijn oefeningen om de verstoorde energie?n van de blaas, milt, dunne en dikke darm te herstellen. Deze energietechnieken komen uit de vijf elementen energieleer van het Tai Chi Tao.

Neem direct enkele kuren met Alchemilla tabletten. Alchemilla is een stof die zorgt voor een goede bloedcirculatie in de spieren en herstel van botvlies. Neem naast Alchemilla ook Arnica D6 tabletjes. Arnica D6 ondersteund de alchemilla en zorgt ook voor een goede doorstroming en herstel van beschadigingen. Beiden zijn natuurproducten.

Ik beveel dit ook wel aan bij andere spierklachten, bekkeninstabiliteit en RSI.

Andere houding

In Tai Chi Tao gaan we uit van de lichaamshouding en levenshouding. Als de pijn minder erg is geworden werk dan aan verandering van je houding, zowel lichamelijk als geestelijk. Voorkom dat je steeds met strakke benen staat. Die strakke benen ontstaan doordat je je knie?n op slot zet. Houd je poot niet stijf, wees niet hardnekkig maar wees buigzaam. Dus leer jezelf aan om een klein knikje in je knieŽn te doen. Doe je dat niet, dan zit je bekkengebied op slot en dat geeft spanning in je onderrug, rug en schouders. Laat je dus los, ontspan je houding en integreer dat in je dagelijks leven. Laat ook geestelijk los. Heel wat zaken waarmee je worstelt zijn alleen maar onnodig om je er in vast te bijten. Bekijk het gemakkelijker. Denk positief. Voel je goed en voel je helemaal compleet. Wees vriendelijk voor je zelf. Je krijgt dan ook een vriendelijke reactie vanuit je lichaam en geest terug. Gebruik deze goede voornemens en maak ook nieuwe voornemens.

Verandering

Houd niet op met oefenen als de pijn over is en je geen last meer hebt. Meestal gaat de mens dan weer over tot de orde van de dag, komen weer in dezelfde sleur, en trappen weer in dezelfde val waardoor de klachten zijn ontstaan. Wees verstandig. Werk preventief en dagelijks aan je zelf. Dat betekent een verandering in denken en handelen naar jezelf toe. Wees vriendelijker voor jezelf. Werk niet stug door.
Spaar jezelf. Sta even stil bij jezelf. Wees niet te flink, maar wees wel verstandig. Neem elke keer kleine rustpauzes of ntspanningsmomenten. Die hoeven maar 10 tot 20 seconden te duren. Die integreer je door de hele dag. Je doet dan toch wat je moet doen, en je spaart je zelf. Wees dus niet bang dat je tijd verliest.

Ga beter met de tijd om. Tijd kun je niet sparen. Als je op slechte voet met de tijd staat dan sta op slechte voet met je zelf.

Ga ook beter met je energie om. Wees zuinig op jouw energie. Dus niet alleen wat betreft de gasnota en electriciteitsnota betreft. Er is meer energie waarmee je beter kunt omgaan. Alles is energie. De lucht om je heen is energie want die bestaat uit electrisch geladen deeltjes. Je cellen, je hersenen, je hormomen, je spieren etc.werken op energie, op electrische impulsen. Bij te lange spanning en stress raken de energiestromen verstoord en kunnen allerlei ziektes of voor de westerse wetenschap onverklaarbare kwalen ontstaan. Maar vergeet niet, alles is energetisch, alles is energie. Verspil je je eigen energie dan is dat zeer onverstandig. Er zijn dus nog heel wat mensen onverstandig. Zorg dat je er niet langer bijhoort.Werk elke dag aan je zelf.

Een voorbeeld van een behandeling

Een cursiste vroeg ten einde raad of ik haar vriendin, die al twee jaar heftige pijn in de onderrug had, wilde helpen. Het was zo hevig geworden, dat ze het niet meer zag zitten. pijnstillers hielpen niet meer. Fysiotherapie maakte de pijn alleen maar erger. Slapen kon ze niet meer. Ze was enorm kwaad op haar fysiotherapeut. Ik gaf de cursiste enkele adviezen voor een simpele behandeling. Het advies luidde: 'Kom niet aan de onderrug. Doe energetische zachte vriendelijke massage voor de schouders en chouderbladen. Cirkel met je hand over haar buik. Masseer de knieholtes. Masseer de enkels en voeten en de zone van de wervelkolom op de voeten en leer haar een ademoefening. Vraag haar dochter of ze hetzelfde wil doen als jij niet kan'. Zo gezegd zo gedaan. Na de eerste behandeling heeft ze even geslapen.

Na de tweede behandeling werd het slapen beter en kreeg ze eindelijk meer rust. Hoe dat kan? Doordat ze dagelijks op bed lag en niet goed kon liggen, had ze last van de schouders gekregen.Vandaar mijn advies de schouders en schouderbladen te behandelen. Doordat er energie in haar buik werd gebracht door het cirkelen kwam er een betere doorstroming in buik en rug. Doordat de knieholtes en voeten werden behandeld werd ook de doorstroming bevorderd. Het werkte door naar de onderrug zonder er met een vinger aan te komen.

Toen ik een paar dagen later bij haar kwam zag ik dat ze op bed in de kamer lag. Ze lag er al een week op bed omdat ze niet meer kon lopen en verging van de pijn. De gordijnen waren dicht om van de straatkant geen inkijk te hebben. De kamer was veel te donker. Ik heb twee lampen laten aanrukken om overdag voor meer licht te zorgen. Voorts had ik zelf wierook meegenomen om de kamer te zuiveren.

Uit het verhaal van de cursiste had ik geconcludeerd hoeveel ellende en pijn haar vriendin had ondergaan. Met die ellendige energie zat de hele kamer vol.Vandaar het licht en de zuivering met wierook. Ik heb haar net zo behandeld als de cursiste en haar dochter deden.

Na drie dagen ben ik er weer naar toegegaan. Ik was nog maar net binnen of daar kwam de fysiotherapeut aan. 'In paniek zei de vrouw, ik wil niet meer door jouw behandeld worden'. Hij vertelde dat hij door de huisarts was gebeld om even te kijken. 'Nee, ik masseer je niet, ik doe het nu met stroomstootjes'. I
k ben maar even de kamer uitgegaan. Hij zette met nat gemaakte sponsjes electroden op de onderrug.
Toen hij weg was zei ik dat ik haar de volgende dag wel zou behandelen.

's Avonds werd ik gebeld met de mededeling dat ze weer enorme pijn had. Ik de volgende dag kijken en zag dat twee electroden naast de derde lendewervel waren gezet en begreep het direct hoe het kwam. Hij daardoor een plek geactiveerd corresponderend met de bijnier.
Daardoor was onnodig veel cortison aangemaakt.

Bekijk het holistisch

Ik heb haar behandeld en 's avonds deed haar vriendin dat. De pijn zakte daardoor af.Je ziet hier weer dat de westerse geneeswijze zich op de pijnlijke onderrug concentreert. Meer niet. Ik deed dat niet, maar behandelde de schouders, buik, knieholtes en voeten. De volgende ging het beter en de dag daarop kon ze weer van bed en door de kamer scharrelen. Sindsdien ging het steeds beter. Kort daarop liep ze alweer op straat, kon ze weer fietsen en boodschappen. De uitnodiging van de arts om in het ziekenhuis door de scan te gaan heeft ze afgewezen.
De ene keer was het een hernia, de andere keer isschias en een andere keer spit.Het advies bij scherpe rugklachten is: behandel de onderrug niet met gewone massage. Ga te werk zoals al eerder is beschreven.

Onnodige behandeling

Bij hernia is een operatie in minstens 90 procent van de gevallen niet nodig. Als er geopereerd wordt dan slaagt hoogstens 20 tot 25 procent van deze operaties. Ook is het achterhaald dat je bij een heftige pijn door hernia drie weken plat moet liggen. Je belemmert daardoor je ademhaling en je bloed- en energie-circulatie. Dat komt de genezing niet ten goede. Met tai chi tao kun je hernia veel vriendelijker en met beter resultaat bestrijden. Het gaat om ontspanning en lichte bewegingen, heel zacht en vloeiend, ademoefeningen, en vriendelijke zachte massages op het hele lichaam behalve de onderrug.

Het oefenen om een zogenaamd spiercorset te ontwikkelen is typisch een eenzijdige gedachte, die voorbij gaat aan het feit dat het lichaam meer is dan alleen maar spieren. Je hebt namelijk vooral te maken met organen, energiebanen, energiepunten, hormonen, vijf elementen energieleer, electrische impulsen en een electromagnetisch veld. Als je daarmee werkt dan bereik je veel meer.Vele malen heb ik er op gewezen, dat spieren, cellen en botten een geheugen en een vormveld hebben. Bot is een levend organisme. Cellen sterven af en er komen nieuwe. Het beendergestel is daardoor energetisch te manipuleren. Bij een botbreuk groeit de breuk weer dicht. Het is net als met je huid. Bij een wondje komt er een mechanisme op gang om de wond weer te dichten.

In tai chi tao is het uitgangspunt om dit proces energetisch te beÔnvloeden.

Wat je zelf kan doen:
1.
De te behandelen persoon zit op een keukenstoel zonder rugleuning of dwars op een stoel. De behandelaar staat er achter en ontspant zijn armen en polsen en legt zacht de handen op de schouders en strijkt naar beneden over de rug. Er mag geen enkele druk worden uitgeoefend. Het is aaien ofwel strelen Doe het strijken vloeiend zo'n achter keer. Ga zo door en trek er ongeveer 5 minuten voor uit.

2. Ontspan even en leg de handen op de nieren en strijk 8 keer over de nieren en de onderrug. Ontspan enkele seconden en begin opnieuw vanaf de nieren naar beneden te strijken. Trek hier zo'n 5 minuten voor uit. Degene die de behandeling ondergaat mag tussentijds ook even verzitten.

3. Ga daarna voor de persoon op de grond zitten. Leg de handen op de bovenbenen en strijk over de benen naar de voeten. Doe dat ongeveer 20 keer.

4. Doe dat ook met de armen. Dit geeft ontspanning en rust in het centrale zenuwstelsel en geeft een betere doorbloeding.

5. Streel zachtjes over alle nekwervels. Ongeveer 10 keer.

6. Leg zachtjes de handen op het hoofd, strijk naar beneden over nek en schouders. Ook zo'n 10
keer.

7. De tweede fase is cirkel over de buik, eerst linksom (met de loop van de dikke darm mee) daarna rechtsom. De hand ligt zachtjes op de buik en maak dat tussen de 30 en 40 cirkels linksom en daarna even
zoveel keer rechtsom. Dit geeft energie in de buik met een energetische uitstraling naar de onderrug.

8. Bedek met de handen de onderrug of de zone waar de hernia zit. Doe een minuut niets. De te behandelen persoon gaat dan 6 keer rustig in en uitademen. Enkele seconden rusten en daarna opnieuw rustig in en uitademen. De handen stralen energie uit en de ademtechniek stuurt zuurstof en energie naar de plek die bedekt wordt. Doe dat ongeveer 5 minuten lang.

9. Maak losse vuisten. Leg deze op de heupen en masseer zo het hele heupgebied.

Verder kun je via de binnenkant van de voeten, de buitenkant van de duimen en een gebied in de oren de rug van energie voorzien.

  .  

Schaf de ergostoelen maar af

Heel wat bedrijven hebben ergonomische stoelen aangeschaft. Eigenlijk is hierover
niet nagedacht.  Want als je in een ergostoel steeds in dezelfde houding zit dan is dat
niet goed voor de rug maar juist slecht. Waarom? De zogenaamde perfecte houding
geeft geen beweging meer in de wervelkolom en er komt druk op je wervels. Bovendien
is het slecht voor je nieren.
De nieren zijn verbonden met je beendergestel en gewrichten. Niet voor niets dragen
motorrijders een nierriem of hebben ze in hun pakken een versteviging voor de nieren.
Als je auto rijd en je bent al een half uur onderweg draai dan de stoel al iets naar voorover
of iets achterover. Na een nog een half uur verander je je positie van je rug weer iets.
Beweeg nu en dan ook even door je even los te maken van de rugleuning, ook al is
het maar2 centimeter.

Als je zittend werk hebt ga dan even verzitten. Ga wat voor op de zitting zitten en hang
iets naar achteren en strek daarbij de benen voor uit. Dat ontlast ook de rug en de door-
bloeding wordt anders en beter. Verander doorlopend van positie. Voel dan weer even
lekker de rugleuning. Dit kun je niet doen op specifieke rugstoelen.

 

ergostoel


Zie ook
Whiplash, schouders-, nek- en armklachten en RSI
 De zachte vriendelijke Tai Chi Tao Massage 
Drie minuten oefeningenserie 

Alles over WAO en uw rechten

Tai Chi Tao is toegankelijk voor iedereen.

Tai Chi Tao kent geen beperkingen.

 

Tai Chi Tao bestaat niet uit oefeningen alleen.
Tai Chi Tao is een ontspannings-, bewegings- en
gezondheidsmethode. Tai Chi Tao geeft je meer
inzicht in het leven en leefwijze door zelfontplooiing.
Door Tai Chi Tao leer je het natuurlijk proces weer
ontdekken en waarderen. 
Tai Chi Tao zorgt voor een helend bewustzijn. Het
geeft je meer verdieping in je leven. Tai Chi Tao
zorgt er voor dat je de dingen die je doet een stuk
gemakkelijker kunt doen, zodat stress vermeden wordt.


2002
Jan Kraak

 
Pagina Afdrukken
Terug naar boven