Fase 1
Eind juni 2000 werd ik uitgenodigd op de Regenboog basisschool op dondermiddag een les te gaven aan groep 3 en 4. Dit vond plaats in de speelzaal met ongeveer 20 kinderen. De ervaring was grandioos Ik vroeg ze te gaan staan zoals de 5 op een dobbelsteen (4 groepjes) zodat iedereen mij kon zien. Kort verhaaltje over de kinderen in China die op deze manier hun dagelijkse bewegingen doen.
Begonnen met uitrekken, de trein (op de plaats op/neer schudden), de beer (armen rond zwaaien), en ademoefeningen. De zogenaamde opening, je weet wel, ongeveer 10 keer en diagonaal losschudden tussendoor, vonden ze ook 'te gek'.
Daarna even laten rennen, je ziet vanzelf als daar behoefte aan is. Toen de energiebal. Veel kinderen zeiden meester 'ik voel de warmte van de bal'. Ik heb ze ook de kikkerschop laten doen, balans oefeningen en links en rechts motoriek. Ze gingen uit hun dak. Deze leeftijd vind ik achteraf het leukst Zij pikken het snel op. Na de les vroegen ze zelf of ik de week daarop weer kwam en de juf vond het goed. Ok? zei ik, als jullie volgende week een tekening maken van wat je nu gedaan hebt. De week erna was het resultaat verbluffend. Op A-viertjes in vieren gevouwen hadden ze 4 oefeningen van de vorige keer exact getekend o.a. de beer, de bal, kikkerschop, de opening (aarden), handen en voeten op de juiste plaats. PRACHTIG.
De week daarop wisten ze nog hoe ze moesten beginnen en vonden het weer leuk. De week daarop zou de vakantie beginnen en hadden ze met de lage groepen een China-week bedacht, veel improvisatie, en vroeg men mij 's ochtends om 9 uur de einddag te openen met tai chi tao op het veldje voor 90 kinderen (de lage groepen). De school wil dit wel doorzettenmaar er moet ergens geld vandaan komen. Ik heb nog niets gehoord en moet er weer eens langs (uiteindelijk zijn later de lessen hervat).
Fase 2
In september 2000 werd ik door de Bernadette-school gevraagd om in het kader van crea-middagen taiji tao te geven, ze kregen dan b.v. figuurzagen, toneel en andere creatieve dingen. Het waren/zijn gemixte groepen bijvoorbeeld groep 4-6 en 3-5. Dat is wel iets moeilijker in het begin. Die moet je nog meer laten rennen, zo komen ze al binnen. Ik dacht oeps en nu? Ik kwam op het idee ze aan te moedigen en te zeggen dat ze bij de kreet STOP moesten stoppen, Dat werkte tewijl ze stilstonden keek ik hoe ze stonden (of er balans was) en verteldehen hoe ze het beste konden stoppen (ietsje door de knieen zodat ze niet voorover kukelden). En weer rennen bij de tweede STOP was het resultaat verbluffend, als of ze zo neer gezet waren, op een enkeling na.
Toen ben ik pas gaan vertellen wat tai chi tao is, prompt ging er eentje in de lotus-, kleermakerszit, op de grond zitten, handen gevouwen voor de borst en geluid maken. Daar ben ik halverwege de les op in gesprongen met het geluid OHM, eerst de jongens dan de meiden, dan tegelijk. Daarna ging ik een meditatie-oefening met ze doen. De kinderen zitten in een kring (de bloem) voorover gebogen in de lotus, voorzover mogelijk, vingertoppen omhoog ruggen van de handen tegen elkaar voor de borst, op dat momentinademen, bij uitademen aaaah rechtop komen en handen schuin naar boven openen handen bijna tegen de ander, de bloem die open en dicht gaat. Een goede adem en energie-oefening. Vonden ze heel mooi.
Deze gebruik ik nu bij alle kinderen aan het einde van de les. Dan gaan ze relaxed naar huis. Deze lessen zijn ??n keer per maand op vrijdagmiddag, 2 uur en elke keer een andere groeps- combinatie en duurt tot juni volgend jaar, ik doe er zeer veel ervaring op. En tussendoor als ze sporen van concetratie verlies tonen vinden ze het heerlijk als ze even tikkertje of iets mogen doen, in alle groepen, daarna vinden ze taiji tao weer leuk.
Fase 3
Les geven aan kinderen bij de Volksuniversiteit in 's Gravenzande. Daar heb ik ze van 6 tot 9 jaar een uurtje op donderdagmiddag. Het begin was best spannend, eerst weer laten rennen, verteld hoe ze stevig en toch soepel kunnen staan. Sommige komen binnen met karate kicks riching mij. Ik laat ik dat dan proberen en haal ze dan uit balans en gebruik hen gelijk als voorbeeld voor de andere.Onder anderen hoe ze weg kunnen stappen als er op het schoolple in naar ze gekickt wordt. Ik heb hen verteld dat ze moeten oppassen als ze op het schoolplein naar elkaar schoppen om iemand te raken. Ik heb ze ook laten zien wat er dan kan gebeuren. Volgens mij pikken ze dat goed op.
Soms mogen ze ook uit volle borst schreeuwen met de afspraak, dat ze daarna als ik er bovenuit roep rustig zijn en dat werkt ook. Ik kijk wat ze nog weten en borduur daaropverder. Naar een eiland roeien waar je dieren nadoet vinden ze ook leuk, ze verzinnen er regelmatig zelf wat bij. De vijf elementen-oefeningen gaan er goed in, vooral vuuuuuuur!
Bij de zevende les stond ik te bewegen terwijl zij zich omkleedden in de gang. Door de kier van de deur zag Alphons mij bewegen, iedereen was nog niet binnen. Alphons stond met zijn handen gevouwen op mijn plek en zei 'en nu gaan we beginnen met.......' Ik heb hem toen wat voor laten. Dat deed ik ook met nog een paar anderen, dit werkte heel leuk. Bij de beweging van de trein, een op en neergaande beweging op de plaats is, gingen ze plotseling achterelkaar lopen. Ik haakte daar op in en liet steeds een ander voorop als locomotief met ieder zijn eigen bestemming. Lachen!
Deze oefening is gebaseerd op het drakenspel van Jan Kraak. In de eerste les heb ik verteld hoe ze stevig en soepel door de knieën konden staan, de week daarop zeiden ze tegen mij: 'zo Hans nu weet ik teminste hoe ik ontspannen kan staan'. Zij vertelden dat ze het thuis hadden voor gedaan. De ouders doen hun kinderen op tai chi tao om de slechte- motoriek, concentratie te verbeteren of om hen wat rustiger te krijgen. Het is inderdaad verbazend hoeveel kinderen er om deze redenen bij een therapeut lopen!
Kortom, het is een grote ondekkingsreis en ik begin al aardig hun energie spelenderwijs in banen te leiden. Ze weten ook tot rust te komen en vinden mediteren niet vreemd. En de ouders zijn zeer tevreden.
De kinderen hebben het er regelmatig over. Al doende leert men. Deze cursus duurt tien lessen en is in 2001 weer opgepakt.
Docent Hans Noordermeer, Hoek van Holland
Inlichtingen over kinderen: Jan Kraak |