Wij gaan slecht met kinderen om Deze film is een aangrijpend verhaal van de 12-jarige Severn Suziki uitgesproken op Verenigde Naties Aarde bijeenkomst
Video: Severn Suzuki speaking at UN Earth Summit 1992 Nu anno 2008 kunnen we alleen maar constateren dat het erger is geworden. Leiders luisteren niet
Schending van de rechten van het kind
Het is erger dan we denken Ook in oorlogen is het kind het slachtoffer Zie hiervoor onderaan de pagina de fotoreportage
Video Iraakse kinderen gepest door militairen Defence for Children Nederland
In Nederland zitten kinderen in de gevangenis. Het grote schandaal in eigen huis. Prof. dr. Francien Lamers- Winkelman, bijzonder hoogleraar preventie en hulpverlening betreffende kinder-mishandeling aan de VU in Amsterdam: 'Nederland is slecht voor zijn kinderen. De politiek doet niets aan kindermishandeling'.
Er is in 2006 verzet gerezen tegen het vasthouden in detentiecentra van kinderen van asielzoekers. Ik vind dat het ook tijd wordt dat er iets gedaan wordt tegen het nietsdoen van politici en bewindslieden aan de afbraak van de zorg aan kinderen. De politiek staat er bij en kijkt er naar, meer niet. Kindermishandeling is ook als de overheid toestaat dat een ouder die op of beneden het minimum inkomen leeft het kind niet kan geven wat het nodig heeft, terwijl de ouder dat wel wil. Dat is ook een vorm van mishandeling die tegen het gevoel van de ouder ingaat maar blijkbaar niet tegen het gevoel van de beleidsmakers.
Kindermishandeling is ook als een kinderrechter of hulpverlener bij een scheiding de verkeerde beslissing neemt en het kind terug moet naar bijvoorbeeld de manisch depressieve moeder terwijl het elders bij haar vader een stabiele goede opvoeding en begeleiding krijgt en er negatieve rapporten over de moeder zijn. Kindermishandeling is ook als een arts, hulpverlener, instantie, bij behandeling van de psychisch zieke ouder de situatie van het kind onderschatten en meer op de ouder zijn gericht en niet op de belangen en veiligheid van het kind.
In mijn visie over kindermishandeling is kindermishandeling meer dan alleen het slaan van kinderen door de ouder(s). Er zijn meer vormen van kindermishandeling.
Pychisch geweld. is ook kindermishandeling
Kindermishandeling is ook het kind elke minuut besturen en bepalen wat het kind moet doen.
Kindermishandeling is ook als een kind een manisch depressieve ouder heeft waardoor het kind geen stabiele opvoeding krijgt en daarbij ook nog de stemmingen van de ouder moet meemaken.
Kindermishandeling is ook als een kind elke keer ruziemakende ouders meemaakt.
Kindermishandeling is ook als een kind moet aanzien dat één van de ouders stelselmatig wordt mishandeld.
Kindermishandeling is ook als de ouder geen aandacht voor het kind heeft.
Kindermishandeling is ook dat een ouder het kind uitspeelt tegen de andere ouder.
Kindermishandeling is ook als het kind geen liefde krijgt en wordt bedolven onder cadeaus als dooddoener.
Kindermishandeling is ook als een ouder een claim op het kind legt om aan de eigen behoefte van bezit voor zichzelf te voldoen.
Kinderporno maken of kijken is ook kindermishandeling
Kindermishandeling is ook datgene wat kinderen van uitgeprocedeerde vluchtelingen moeten meemaken. Hoe vaak gebeurt het niet dat een kind of kinderen om bureaucratische regelingen alleen terug moeten naar het land waar ze vandaan komen. Ouders en kinderen worden dan gescheiden. Dat kinderen van asielzoekers in de gevangenis zitten. Hoe wreed.
'Het zijn ook beleidsmakers, de regering, die door ver doorgevoerde bezuinigingen op de jeugdzorg, schoolgymnastiek, schoolzwemmen en andere voorzieningen voor kinderen, een goede opvang en toekomst voor kinderen afbreken. Ook dat is een vorm van kindermishandeling'.
Jan Kraak
http://www.rechtkind.nl/
Kindermishandeling is ook de uitbuiting van kinderen.
Kinderarbeid is kindermishandeling.
Kindermishandeling is ook dat alles wat het kind doet als verkeerd wordt bestempeld waardoor het kind zich niet kan ontplooien en er trauma's van krijgt.
Kindermishandeling is ook dat het kind moet meemaken dat er overal bedreigingen zijn, dat er steeds meer oorlog komt en het moet aanzien dat volwassenen dat doen.
Kindermishandeling is ook oorlogsgeweld tegen kinderen.
Kindermishandeling is ook als kinderen worden volgestopt met vaccinaties en medicijnen als antidepressiva, ritalin en dergelijke met het gevaar van handicaps en het verzwakken van het afweersysteem.
Kindermishandeling is ook om baby's en peuters meer vaccinaties te geven (zoals de griepprik) en daar voorbereidingen voor te treffen (dit zijn al plannen die worden ontwikkeld, plannen als preventief prikken tegen roken, etc)
Evalien Verschuren uit Groningen, gespecialiseerd
in kinderen en kindermishandeling problematiek,
vindt dat volwassenen moeten zorgen dat de toekomst
van kinderen gewaarborgd moet worden. 'Wie de jeugd
heeft, heeft de toekomst, maar dan moeten mensen die
toekomst nu niet van kinderen afpakken', stelt zij.
Evalien Verschuren is medewerker bij het Groningse project Opvoeden en Opgroeien. Zij vormt een schakel tussen ouders en instanties. Er wordt gebruik gemaakt van contacten met peuterspeelzalen, consultatiebureaus, kinderopvang en scholen.
Evalien (midden) medewerker en coördinator van het Ouder en Kind Centrum OKC met de wijkverpleegkundigen van de Jeugdgezondheidszorg Marjan Koster en Aafke Stoppels. Het project is opgezet door de gemeente Groningen in de wijk Beijum. Evalien: 'Beijum is een vensterwijk. Dat houdt in dat verschillende instanties, zoals scholen, peuterspeelzalen, GGD en buurtcentra nauw samenwerken. Ik ben een schakel tussen ouders en instanties. Eigenlijk ben ik ook een beetje de behulpzame buurvrouw van vroeger. Ik maak een praatje met de ouders, loop nog even met ze mee tot ze het zelf weer kunnen. Ik verwijs ze ook naar de juiste plek. Ook komen ze in aanraking met andere ouders, zodat ze van elkaar kunnen leren'. Alles wordt op een prettige manier gedaan. Omdat zij ook manager is in het buurtcentrum, waar veel activiteiten plaatsvinden, kan ze gemakkelijk signaleren en contacten liggen. Dit allemaal in belang van de ouders en kinderen.
---------------------------------------------------------------------
Homeopathie Lia van Dam
Homeopathaat Lia van Dam werkt ook met kinderen die mishandelt zijn. Belangenvereniging Jeugdzorg
Over kindermishandeling hieronder meer.
Fitnessgoeroe Karl Noten van het Avroprogramma Nederland in Beweging, is veroordeeld voor het in bezit hebben van kinderporno. De Avro heeft donderdag 5 juli 2007 het programma direct van de buis gehaald. Ook kinderporno is kindermishandeling en mensen die er naar kijken houden dat in stand. Het zijn verknipte geesten. De uitdrukking is, een gezonde geest in een gezond lichaam. Maar voor een verknipte geest geldt dit niet.
Het is erger dan we denken.
Medio november 2004 is de week van de kindermishandeling gehouden. Het is erger dan we denken. Dit vormt de kern van de beweegredenen van de groep RAAK (Reflectie - en Actiegroep Aanpak Kindermishandeling) om heel uitdrukkelijk de aandacht te vragen van politiek, publiek en het veld voor een nieuwe stimulans van de aanpak van kindermishandeling.
Eén op de vijftig kinderen in Nederland wordt (ernstig) mishandeld.
Van hen overlijdt één op de duizend aan de gevolgen. Dat is elke week ten minste één kind. Eén op de vijf kinderen kampt met psychosociale problemen, van licht tot zeer ernstig.
Minder dan een kwart van de mishandelde kinderen wordt ergens gemeld. Hoeveel kinderen daarvan geschikte hulp krijgen, is onbekend. Hoe het met hen afloopt weten we niet. Wel weten we dat niet verwerkte ervaringen tot tal van problemen leiden op school, in relaties, op 't werk, voor de gezondheid één in de opvoeding van eigen kinderen.Mishandeling van kinderen leidt tot grote persoonlijke en maatschappelijke schade.
"Aanpak van kindermishandeling moet veel hoger op de politieke en maatschappelijke agenda. Er gebeurt veel, maar lang niet genoeg. Dat wijzen de cijfers uit. Er moet een aanvalsplan komen om kindermishandeling terug te dringen. Kindermishandeling is de ernstigste schending van het VN-Verdrag inzake de Rechten van het Kind in Nederland." De Nederlandse regering schendt deze regels door kinderen bij criminele jongeren op te sluiten, terwijl ze niet crimineel zijn en door het strenge asielbeleid, waardoor kinderen van hun ouders gescheiden worden, of met politiegeweld 's nachts van hun bed gerukt te worden en doodleuk op bijvoorbeeld de bajesboot terecht komen. De vraag is, waarom moet dat altijd 's nachts. Nederland kan door deze houding tegen kinderen aangeklaagd worden.
Wie zijn kinderen lief heeft.
Opvoeden en kindermishandeling zijn elkaars tegendeel. Opvoeden is: de opvoedingsrechten van kinderen bevorderen. Kindermishandeling is: de opvoedingsrechten van kinderen schenden.
De opvoedingsrechten van kinderen betreffen twee kanten van ??n opvoedingsmedaille: ruimte bieden en grenzen stellen. Ofwel: warmte, geborgenheid, en liefde geven en regels bijbrengen. Een definitie van opvoeden is: zorgen, als ouders, met steun van de gemeenschap, voor de veilige hechting, de gezonde gevoelsontwikkeling, de sociale verbondenheid en uiteindelijk de emotionele volwassenheid van een kind.
Zie ook Martine Delfos over opvoeden en relaties
Bij kindermishandeling gaat het om de volgende (vaak overlappende) vormen:
¨ lichamelijke mishandeling (slaan en erger)
¨ seksuele mishandeling (seksuele bejegening door volwassenen, incest)
¨ lichamelijke verwaarlozing (onvoldoende zorg en onvoldoende toezicht)
¨ psychische/ emotionele mishandeling
¨ psychische/ affectieve verwaarlozing
¨ pedagogische verwaarlozing (onvoldoende grenzen, structuur, disciplinering)
¨ morele mishandeling (morele corrumpering)
¨ cognitieve mishandeling (met name schoolverzuim).
Er zijn de volgende gradaties:
licht: kinderkwelling
matig: kinderbeschadiging
ernstig: ernstige kinderbeschadiging, kindermishandeling
zeer ernstig: (zware) kindermishandeling
fataal: kindermarteling, (psychische) kinderdoding.
'Vrouwen en kinderen als oorlogsslachtoffers'.
'Vrouwen moeten beseffen dat het hun soldaat kan zijn die in de oorlog vrouwen verkracht en kinderen dood of verminkt. Als het thuisfront er een einde aan wil maken moeten ze een eind maken aan de gekte van oorlogspolitici'.
Jan Kraak
Bush is tegen abortus, maar als de kinderen geboren zijn, mag aan hun leven een eind worden gemaakt door allerlei wapens in oorlogen. J.K.
In een beschaafd land
Per jaar worden ten minste 50.000 kinderen in Nederland mishandeld. Ten minste vijftig kinderen komen te overlijden. Het gaat om bodemcijfers. De aantallen zijn mede afhankelijk van de vraag of de grens getrokken wordt bij ernstige of bij zeer ernstige mishandeling. En de inschatting daarvan verschilt van kind tot kind en van getuige (omstander of beroep- skracht) tot getuige.
Elke schending van de opvoedingsrechten van het kind is eigenlijk kindermishandeling, van het lichtste geval van kinderkwelling tot het zwaarste geval van kindermarteling: psychische of zelfs fysieke kinderdoding.
Kindermishandeling leidt per definitie tot psychosociale problemen. Het zijn niet alleen psychische problemen, zoals bijvoorbeeld angsten en depressies waar het kind of de jongere aan lijdt, vaak tot ver in de volwassenheid, maar ook gedragsproblemen, zoals pesten, diefstal en "zinloos" geweld. Met die laatste kampt vooral de Nederlandse samenleving."Opvoedhulp is gericht op de veilige hechting en gezonde gevoelsontwikkeling van het jonge kind en zo nodig de verwerking van kinderleed, jeugd- of andere trauma's van opvoeders zelf."
Kindermishandeling: een volwassen probleem.
Het huidige beleid heeft het geweld tegen kinderen niet weten te keren. Er gebeurt veel, maar te weinig gezien de omvang en ernst van de problematiek. Er ontbreekt een samenhangend beleidsplan voor de aanpak van kindermishandeling, maar ook ter verwezenlijking van een kindvriendelijke samenleving.
Om tekortschietende opvoeding, het leed van het kind en de maatschappelijke gevolgen ervan zoveel mogelijk te voorkomen, moet de overheid zorgen voor een sluitend systeem van opvoedinformatie en opvoedhulp voor alle (aanstaande en prille) ouders. Dat is de kernboodschap die wordt bepleit in dit RAAKmanifest.
RAAK geeft in tien stellingen aan wat er moet gebeuren: iedere stelling kan door RAAK onderbouwd worden op basis van deskundigheid en onderzoek.
prof. dr. Dries van Dantzig
mr. Stan Meuwese
mr. dr. Jan Willems
'Geen respect hebben voor kinderen is net zo ontoelaatbaar als geen respect hebben voor de schepping van Moeder' Aarde.(Jan Kraak)
1. Geweld tegen kinderen is ontoelaatbaar
Niemand mag in ons land geslagen worden, dus zeker kinderen niet. Dit moet in het (familie)recht worden vastgelegd, zoals in Zweden en andere landen al gebeurd is. Er komt intensieve voorlichting over goede manieren om kinderen zonder geweld op te voeden.
Kinderen hebben er recht op in een veilige omgeving op te groeien. Thuis, straat, school, club en instelling moeten vrij zijn van alle vormen van agressie, (media)geweld en (seksueel) misbruik. Gewelddadige video- en computerspelletjes worden verboden.
Ouders mogen hun kinderen nooit slaan. Dit moet net als in Zweden en andere landen in het familierecht worden vastgelegd.
Er komen doorlopende en intensieve publiekscampagnes over goede manieren om kinderen zonder geweld te disciplineren.
Om onderzoek en kennis over relationeel geweld tegen kinderen, vrouwen en in alle andere relaties te bundelen, komt er een landelijk kenniscentrum Gezinsgeweld. Daar zal het verband tussen kindermishandeling en alle andere vormen van privé, openbaar, en structureel geweld de grootste aandacht hebben.
Geweld moet de wereld uit, om te beginnen uit het gezin. Er moet een verbod komen op slaan. Er moeten publiekscampagnes komen over opvoeden zonder geweld.
"Voorkomen en beëindigen van kindermishandeling heeft de hoogste prioriteit."
De leugen over gedragsstoornissen kinderen en medicatie ook een vorm van kindermishandeling
2. Kindermishandeling verplicht melden.
Er dient intensieve voorlichting te komen over kindermishandeling en andere vormen van bejegening door volwassenen die schadelijk zijn voor de ontwikkeling van het kind. Alle volwassenen hebben de maatschappelijke plicht hulp op gang te brengen door kinder- mishandeling te melden. Mishandelde kinderen krijgen voorrang bij hulp.
De verantwoordelijkheid voor de signalering en aanpak van kindermishandeling voor iedereen die beroepsmatig met kinderen te maken heeft, wordt bindend vastgelegd in gedragscodes en handelingsprotocollen. Hieraan wordt met grote voortvarendheid gewerkt.
Er dienen doorlopend publiekscampagnes te zijn over kindermishandeling en alle andere vormen van bejegening door volwassenen die schadelijk zijn voor de gezonde en evenwichtige ontwikkeling van het kind. Deze campagnes geven informatie en uitleg over mogelijkheden voor hulp en steun en iin het bijzonder over de advies- en meldfuncties van de AMK's (Advies- en Meldpunten Kindermishandeling).
3. Aanpak kindermishandeling gaat boven privacy van de ouders.
Voorkomen en behandelen van kindermishandeling gaat voor de privacy van ouders. Bij een botsing van belangen gaat immers het belang van het kind voor.
Aan de verbetering van de rechtswaarborgen voor ouders dient evenwel net zo hard gewerkt te worden als aan de verbetering van de rechtspositie van kinderen. En in de allereerste plaats dient, uiteraard door goede opvoedingsvoorzieningen, voorkomen te worden dat belangen botsen.
"Alle volwassenen hebben de maatschappelijke plicht hulp op gang te brengen door kindermishandeling te melden."
AMK's, (Advies- en Meldpunten Kindermishandeling). privacy geen vrijbrief; geen wachtlijsten;
gespecialiseerde centra
AMK's moeten voldoende zijn toegerust om meldingen van kindermishandeling snel en doeltreffend te behandelen. Aanpak van kindermishandeling gaat voor de privacy van ouders.
Mishandelde kinderen krijgen voorrang bij hulp.
Wachtlijsten voor mishandelde kinderen zijn onaanvaardbaar, deze worden zo spoedig mogelijk weggewerkt.
Er komen voldoende gespecialiseerde centra voor multidisciplinaire diagnostiek en behandeling.
4. Steun bij opvoeding voor elke ouder.
De veilige hechting en de gezonde gevoelsontwikkeling van kinderen zijn van groot belang voor henzelf, hun ouders en de maatschappij. Voor alle ouders en aanstaande ouders is daarom opvoedingsondersteuning (informatie en hulp) beschikbaar. Hiermee wordt waar nodig hulp geboden in individuele situaties en wordt ook wetenschappelijke kennis die over opvoeden bestaat, aan de bevolking doorgegeven, zoals dat ook met de lichamelijke en tandheelkundige zorg gebeurt.
Opvoedinformatie De veilige hechting en de gezonde gevoelsontwikkeling van kinderen is van groot belang voor hun opgroeien tot stabiele volwassenen. Voor aanstaande en prille ouders moeten de bestaande voorzieningen (zwangerschapsbegeleiding, kraamzorg, consultatiebureaus, creches, peuterspeelzalen, schoolartsen, buitenschoolse opvang) worden aangevuld met informatieafspraken en adviesspreekuren omtrent de psychologische ontwikkeling van kinderen en kind-identificatie (Wat ouders niet weten).
Door middel van huisbezoeken door verpleegkundigen leggen de consultatiebureaus al voor de geboorte contact met de aanstaande ouders.
"Kinderen en opvoeders hebben recht op zorg als de ontwikkeling van het kind wordt bedreigd. "
5. Maatregelen bij bedreigde ontwikkeling.
Kinderen en opvoeders hebben recht op zorg als de ontwikkeling van het kind wordt bedreigd. Bij de opvoedingsondersteuning wordt zorgvuldig gelet op tekenen van gestoorde ontwikkeling en alle noodzakelijke maatregelen worden getroffen. Voorkomen en be?indigen van kindermishandeling heeft de hoogste prioriteit.
Jeugdzorg, uithuisbegeleiding, pleegzorg, omgangsbemiddeling, hoorrecht
Kinderen en opvoeders hebben recht op (jeugd)zorg als de ontwikkeling van het kind wordt bedreigd. Ouders van wie de kinderen (tijdelijk) niet thuis kunnen wonen, krijgen extra begeleiding.
Pleeggezinnen worden zorgvuldig geselecteerd, voorbereid en begeleid.
Er komen omgangshuizen en gratis (scheidings - en) omgangsbemiddeling voor ouders die uit elkaar gaan. Zonder omgangsregeling kan geen echtscheiding worden uitgesproken.
Kinderen worden bij deze en andere hen direct rakende aangelegenheden vanaf zo jong mogelijke l eeftijd gehoord.
6. Werken met kinderen als beroep: beter opleiden en beter betalen.
Goede ontwikkeling van kinderen is een noodzakelijke investering in onze toekomst en betaalt zichzelf. Goede organisatie van alle bemoeienis met kinderen en voldoende goed opgeleide werkers op alle gebieden, is dus noodzakelijk en nuttig. Het hoort altijd tot de taak van elk van hen om kindermishandeling te voorkomen en te beëindigen. Samenwerking van ouders en hulp doorvrijwilligers moeten door hen krachtig worden bevorderd.
Beter betaalde en opgeleide beroepsbeoefenaren, opvangvoorzieningen, (bij)scholing
De opleiding en de betaling worden verbeterd van diegenen die beroepshalve met kinderen werken, wordt verbeterd en hun aantal wordt verhoogd. Dit moet een eind maken aan onaanvaardbare wachtlijsten, te hoge caseloads, te weinig begeleiding in kindertehuizen en te grote klassen.
Het pedagogisch gehalte van cr?ches en alle opvangvoorzieningen wordt gewaarborgd.
In alle opleidingen van diegenen die beroepshalve met kinderen of opvoeders te maken krijgen, moet afdoende aandacht worden besteed aan signalen, oorzaken en gevolgen van kindermishandeling.
7. Op school: het kind is persoon, burger en leerling.
Scholen dienen aandacht te geven aan de persoonsontwikkeling van hun leerlingen. Daar hoort bij ontwikkeling van zelfrespect, weerbaarheid, burgerzin, empathie, begrip voor menselijke waardigheid en voor de waarde van democratie. Pesten dient niet voor te komen.
Scholen: sociaal-emotionele en democratische vorming, weerbaarheid, pesten
Scholen moeten systematisch en structureel aandacht besteden aan de sociale, emotionele, seksuele en democratische ontwikkeling van hun leerlingen.
Op scholen dient structureel aandacht te worden besteed aan de weerbaarheid van kinderen, zodat zij zowel tegen eventuele seksuele bejegening als tegen pestgedrag gewapend zijn.
Er komen campagnes ter voorkoming en bestrijding van pesten op school.
8. De rechten van het kind in de grondwet.
Uitgaande van het Verdrag inzake de Rechten van het Kind en in navolging van andere landen dienen ook in ons land fundamentele rechten van kinderen in de grondwet te worden opgenomen. Voorlichting over kinderrechten moet systematisch ter hand worden genomen.
Kinderrechten in Grondwet en wet, voorlichting over kinderrechten
Het VN-Verdrag inzake de Rechten van het Kind (New York, 20 november 1989) dient te worden verankerd in de Nederlandse Grondwet en te worden uitgewerkt in de wet.
De daaruit voortvloeiende rechten moeten voor en door kinderen afdwingbaar zijn.
'Iedere burger wordt geacht de wet te kennen'. Kinderen hebben recht op informatie over hun rechten (artikel 42 VN-Verdrag inzake de Rechten van het Kind).
"Voorlichting omtrent kinderrechten moet krachtig en systematisch op basis van continuïteit ter hand worden genomen. "
De ministers Donner en Verdonk sluiten kinderen van asielzoekers op in de gevangenis, terwijl die kinderen daar niet horen. De bewindslieden gaan hier hun boekje te buiten en lappen internationale rechten aan hun laars. Ook Pure mishandeling.
9. Het kind heeft recht op eigen verantwoordelijkheden.
Kinderen hebben recht op eigen verantwoordelijkheden; zij hebben recht op inspraak en medezeggenschap over alles wat hen aangaat.
Kinderen hebben ook recht op voldoende en veilige gelegenheden voor sport en spel.
Participatie, sociale plichten, sport en spel
Kinderen hebben recht op participatie en eigen verantwoordelijkheden in gezin, school, wijk en gemeente. Participatie is niet alleen een recht van kinderen en jongeren, het impliceert ook de plicht om zich maatschappelijk bewust en solidair op te stellen. En dat moet geleerd worden aan de hand van concrete ervaringen. Kinderen moeten voldoende en veilig kunnen spelen, sporten en recreëren.
10. Aparte minister voor jeugdbeleid vereist.
Er moet een aparte minister komen die het beleid ontwerpt en uitvoert dat al het bovenstaande realiseert met een budget dat hem of haar daartoe in staat stelt. Hij of zij voert ook flankerend beleid: alle overheidsmaatregelen worden getoetst op hun invloed op kinderen. Voorkomen van kindermishandeling zal een centrale taak van deze bewindspersoon worden.
Investeringen; een minister en een integraal beleid voor kinderen en opvoeders
Er dient een krachtige en structurele investering in het jeugdbeleid gedaan te worden, om te beginnen ter uitbreiding van de voorzieningen op en achter de consultatiebureaus en ter verruiming van zorgtijd en zorggeld voor ouders ("de drie O's"). De Nederlandse overheid heeft de plicht om alles te doen wat in haar vermogen ligt om kindermishandeling uit te bannen. Ook daar zijn forse extra investeringen voor nodig. Een investering in de aanpak van kindermishandeling zal op andere terreinen haar rendement opleveren.
Er moet een aparte minister komen die alle maatregelen omtrent opvoeding, hulp, opvang, bescherming en zorg voor kinderen en hun ouders coördineert en integreert.
Overheidsmaatregelen moeten worden getoetst op effecten voor kinderen en opvoeders.
Wat is RAAK?
In december 1998 promoveerde Jan Willems aan de Universiteit van Maastricht op het proefschrift Wie zal de opvoeders opvoeden?
In dit proefschrift wordt aan de hand van het VN-Verdrag inzake de Rechten van het Kind (onder meer) de te weinig effectieve aanpak van kindermishandeling aan de kaak gesteld. Over dit proefschrift werd op 20 oktober 1999 een studiedag georganiseerd (een verslag daarvan is opgenomen in het Nederlands Tijdschrift voor Jeugdzorg, juni 2000).
Aan deze studiedag werkten onder meer prof. mr. J. Doek, prof. dr. H. Baartman en
prof. dr. A. van Dantzig mee.
Deze laatste stelde de vraag waarom er politiek en maatschappelijk zo weinig aandacht was voor de aanpak van kindermishandeling.
Een vergelijking trekkend met de vrouwenemancipatie en de homobeweging zocht Van Dantzig het antwoord in de richting van het ontbreken van enige buitenparlementaire actie v oor de uitbanning van kindermishandeling. "Iedereen is tegen en toch gebeurt er te weinig."
Defence for Children International heeft begin 2000 het initiatief genomen voor een bijeenkomst om deze thematiek te bespreken. Hier is de groep RAAK uit voortgekomen die wil trachten een stimulans te geven aan de maatschappelijke en politieke discussie over en actie voor de aanpak van kindermishandeling.
"De Nederlandse overheid heeft de plicht om alles te doen wat in haar vermogen ligt om kindermishandeling uit te bannen. Maar ze stopt kinderen van asielzoekers met hun ouders op in de gevangenis.'
"Aanpak van kindermishandeling moet veel hoger op de politieke en maatschappelijke agenda. Er gebeurt veel, maar lang niet genoeg. Dat wijzen de cijfers uit. Er moet een aanvalsplan komen om kindermishandeling terug te dringen. Kindermishandeling is de ernstigste schending van het VN- Verdrag inzake de Rechten van het Kind in Nederland."
RAAK beschouwt kindermishandeling ook als een schending van de rechten van het kind. Deze worden geschonden door toedoen of nalaten van degenen van wie het kind het meest afhankelijk is. RAAK vat kindermishandeling op als een spectrum van activiteiten waarin ouders het kind van lichte, ernstige tot fatale mate geweld aandoen. In haar extreme vorm is het de resultante van wat er allemaal verkeerd kan gaan in de opvoeding van kinderen. Ook met de beste bedoelingen blijven ouders feilbare mensen, en is opvoeding een moeilijke en vaak zware taak
Het Verdrag inzake de Rechten van het Kind
De definitieve tekst van het Verdrag inzake de Rechten van het Kind (hierna: IVRK) werd op 20 november 1989 door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties unaniem aangenomen. Dit is precies dertig jaar na de goedkeuring van de Verklaring inzake de Rechten van het Kind en tien jaar na het Internationale Jaar van het Kind. Het IVRK is op 2 september 1990 in werking getreden. Nederland ratificeerde het IVRK op 6 februari 1995 en op 8 maart 1995 werd het van kracht (Trb. 1990, 46 en 170).
Het IVRK is een juridische weerslag van pedagogische noties hoe er met kinderen dient te worden omgegaan. Zo wordt er gesproken over de bescherming en zorg die nodig zijn voor het welzijn van het kind (artikel 3 IVRK) en over het recht op leven en ontwikkeling (artikel 6 IVRK). De opstellers van het IVRK hebben niet alleen een inventarisatie gemaakt van de rechten van het kind onder de reeds bestaande internationale mensenrechtenregelingen, zij hebben ook rechten vastgelegd die niet eerder in een internationaal instrument zijn opgenomen. Zo worden participatierechten van kinderen in het IVRK voor het eerst door een internationale regel erkend.
De rechten die in het IVRK zijn opgenomen kunnen op verschillende manieren worden gerangschikt. Een indeling van de rechten die vaak wordt gebruikt, betreft de drie P's: Provision (voorziening), Protection (bescherming) en Participation (participatie). De genoemde categorisering maakt vooral duidelijk dat kinderen tegenwoordig naast een recht op bescherming en voorzieningen, ook recht hebben op inbreng in zaken die hen aangaan.
Nederland heeft het IVRK geratificeerd en ingevolge het monistische stelsel is het IVRK juridisch bindend voor Nederland. Het IVRK is een onderdeel van het Nederlandse recht en het Nederlandse recht dient in overeenstemming te zijn met het IVRK. Indien een burger zich met succes wil beroepen op een bepaling uit het IVRK tegenover een nationale rechter, moet de ingeroepen bepaling rechtstreekse werking hebben. Voordat een bepaling rechtstreekse werking heeft, moet de nationale rechter dat hebben toegekend aan het desbetreffende artikel.
Voor meer informatie over het IVRK kunt u contact opnemen met Defence for Children International Nederland.
Wednesday, 31 October 2007 |
Report: '360 Palestinian children are imprisoned by Israel and facing harsh conditions'
'The Waâ??ed Society for political prisoners and ex-prisoner, reported on Monday that the Israeli army continued its violations against the Palestinian people, continued the arrest campaign, and that currently there are 360 Palestinian children still imprisoned in several Israeli prisons and detention facilities.'
Read more ...
|
Vormen van kindermishandeling en verwaarlozing
De ouder zorgt niet dat er eten in huis is voor de vaste maaltijden; het kind (onder de 10 jaar) moet vaak zijn eigen eten klaarmaken en/of mist geregeld maaltijden door ouderlijke nalatigheid.
n De ouder zorgt niet voor kleren die voldoende schoon zijn en die het kind vrijlaten in zijn bewegingen (bijvoorbeeld de kleren zijn zoveel maten te klein dat het kind zich niet vrij kan bewegen, of zoveel maten te groot dat het kind geregeld struikelt of moeite heeft de kleren aan of op te houden).
n De ouder zorgt niet voor een schoon huis; afval wordt niet verwijderd, de afwas zit vol korsten, de vloeren en andere oppervlakken zijn smerig; er hangt in huis een onaangename, doordringende geur, afkomstig van afval en vuil.
n De ouder heeft verschillende afspraken voor het kind met arts of tandarts laten lopen
n De ouder houdt een licht gedragsprobleem waar [bevoegde derden] op hebben gewezen, niet in de gaten (bijvoorbeeld het kind vertoont bepaalde gedragssymptomen zonder dat zijn sociaal functioneren of zijn schoolprestaties er ernstig onder lijden).
n De ouder zorgt niet dat het kind schoon is; het kind wordt onregelmatig gebaad, de haren worden zelden gewassen; het kind poetst bijna nooit zijn tanden, er is sprake van tandbederf of tandverkleuring.
n De ouder zorgt niet altijd dat er eten in huis is; vaak is er geen eten in huis en twee tot drie keer per week worden achtereen twee of meer maaltijden overgeslagen; de ouder geeft het kind 24 uur niets te eten.
n De ouder zorgt niet dat het kind kleren draagt die in overeenstemming zijn met de weersomstandigheden (het kind draagt bijvoorbeeld dunne kleding in de winter).
n De ouder beseft terdege dat het huis vol kakkerlakken en ander ongedierte zit, maar doet er niets aan.
n De ouder zorgt niet voor geschikte slaapgelegenheid voor het kind (er zijn bijvoorbeeld geen bedden of matrassen, of de matrassen zijn vuil en klam van urine of ander vocht dat schimmelvorming bevordert).
n De ouder zorgt er niet voor dat doktersadvies voor de behandeling van een niet ernstige ziekte of i nfectie stipt worden opgevolgd (voorgeschreven medicijnen voor een lichte infectie worden bijvoorbeeld niet toegediend, chronisch haarluis wordt niet behandeld).
n De ouder verschoont niet regelmatig de luiers van de baby; vaak heeft de baby urenlang vuile luiers aan, de baby heeft luiereczeem.
* Dagenlang loopt een kind bij licht vriesweer naar school in een dun jasje en zonder muts of
handschoentjes.
* Een maatschappelijk werkster kwam een aantal keren op bezoek terwijl er geen eten was, de kinderen vertellen dat zij twee of drie keer per week tussen de middag niet eten
n De ouder zorgt niet voor regelmatige maaltijden, maaltijden worden stelselmatig overgeslagen; vier keer of vaker per week krijgt het kind tenminste twee keer achter elkaar niets te eten.
n De ouder zorgt niet dat het gezin kan rekenen op vast onderdak; hij/zij doet bijvoorbeeld geen moeite om bijstand of huursubsidie te krijgen of te behouden met als gevolg dat [doordat de huur niet tijdig is betaald] het gezin het huis uit moet of zeven dagen of langer het recht op een uitkering verliest.
n De ouder raadpleegt geen dokter of volgt doktersadvies niet op bij tamelijk ernstige gezondheidsklachten (het kind heeft bijvoorbeeld hartklachten maar de ouder veronachtzaamt voorzorgsmaatregelen, of er wordt niets gedaan aan een nogal verhoogd loodgehalte in het bloed), of de ouder speelt zelf voor dokter (de ouder geeft het kind bijvoorbeeld, zonder doktersadvies, een kalmerend middel om het onder controle te houden).
n De ouder zorgt er niet voor dat therapie wordt afgemaakt die het kind of het gezin ondergaat wegens psychische of gedragsproblemen van het kind, terwijl deze problemen de omgang van het kind met leeftijdgenootjes of zijn schoolprestaties nadelig be?nvloeden.
n De ouder doet niets aan een ongezonde woonsituatie, geregeld blijven voedselresten of afval liggen, er zijn ratten of het huis zit vol ongedierte zonder dat daar iets aan wordt gedaan.
n De ouder zoekt geen medische hulp of houdt zich niet aan medische aanwijzingen bij mogelijk levensgevaarlijke ziekte of verwonding van het kind (het kind wordt bijvoorbeeld niet naar de eerste hulp gebracht bij een ernstige bloeding, derdegraads verbranding of schedelbreuk [ongeacht of deze door de ouder zelf is veroorzaakt]).
n De ouder geeft het kind zo slecht te eten dat het kind niet aankomt, of niet normaal groeit zonder dat daarvoor natuurlijke oorzaken zijn aan te wijzen.
n De ouder geeft het kind zo slecht te eten of verzorgt het kind dermate slecht dat dit ernstige lichamelijke gevolgen heeft, zoals gewichtsverlies bij een zuigeling, ernstige ondervoeding of kunstmatige wegkwijning (nonorganic failure-to-thrive).
n De [moeder] heeft tijdens de zwangerschap misbruik van alcohol of drugs gemaakt in een mate die heeft geleid tot de geboorte van een kind met foetaal alcoholsyndroom of met ontwenningsverschijnselen.
n De ouder heeft de gezondheidstoestand van het kind zo grof verwaarloosd dat het kind is overleden of blijvend invalide is doordat het geen of niet tijdig medische hulp kreeg (bijvoorbeeld bij ondervoeding of uitdroging).
n De ouder zoekt geen deskundige hulp voor levensgevaarlijke emotionele problemen van het kind (bijvoorbeeld bij zelfmoordpogingen of pogingen tot doodslag).
Fysieke verwaarlozing: onvoldoende fysiek toezicht
Definitie
(...) Van fysieke verwaarlozing/onvoldoende fysiek toezicht is sprake wanneer de verzorger of opvoeder van het kind c.q. degene die voor het kind verantwoordelijk is [hierna kortheidshalve: de ouder], geen geschikte voorzorgsmaatregelen neemt om de veiligheid van het kind binnensâ?? en buitenshuis te verzekeren overeenkomstig de aard en de ontwikkeling van het kind. Tot het onvoldoende verzekeren van de veiligheid van het kind door de ouder wordt zowel gerekend toestaan dat het kind wordt blootgesteld aan gevaarlijke situaties (bijvoorbeeld goedvinden dat het kind op onveilige plaatsen speelt, goedvinden dat het kind met iemand meegaat van wie bekend is dat hij gewelddadig is), als nalaten zich vooraf op de hoogte te stellen van situaties die gevaarlijk voor het kind zouden kunnen zijn (bijvoorbeeld niet informeren naar de achtergrond of geschiktheid van de oppas, niet informeren naar waar het kind uithangt).
Op vier gebieden kunnen ouders de fysieke veiligheid van hun kinderen in gevaar
Vervangende zorg â?? niet zorgen voor oppas of opvang bij afwezigheid, ziekte of ernstige overspannenheid van de ouder. Onvoldoende vervangende zorg omvat ook gevallen waarin er niet voor noodzakelijk extra toezicht wordt gezorgd, gevallen waarin ouders zich er niet van vergewissen dat oppassers ook in staat zijn voldoende toezicht op het kind uit te oefenen, gevallen waarin ouders de veiligheid van het kind niet voldoende in de gaten kunnen houden omdat zij beneveld zijn door alcohol of drugs, en het geval dat ouders psychiatrische problemen hebben die het zeer onwaarschijnlijk maken dat zij tot voldoende toezicht op hun kinderen in staat zijn (zoals wanen of hallucinaties).
Gradaties (criteria en voorbeelden)
n De ouder oefent onvoldoende toezicht uit of regelt onvoldoende vervangend toezicht gedurende korte tijd (bijvoorbeeld minder dan drie uur), er is geen directe bron van gevaar in de omgeving van het kind.
Voorbeelden
- Een kind van acht jaar wordt dagelijks enkele uren alleengelaten.
- Kinderen onder de zes spelen zonder toezicht buiten of worden 's middags overgelaten aan de zorg van een kind van acht. (...) (Met betrekking tot het kind van acht is van emotionele maltraitering sprake voor zover het [geregeld/ chronisch] met een te grote verantwoordelijkheid wordt belast.)
- Kinderen worden overgelaten aan de zorg van een oppas met twijfelachtige geschiktheid (bijvoorbeeld een kind onder de twaalf of een licht invalide bejaarde).
n De ouder oefent geen toezicht uit of regelt onvoldoende vervangend toezicht gedurende langere tijd (ongeveer drie tot acht uur), er is geen directe bron van gevaar in de omgeving van het kind.
n De ouder oefent gedurende korte tijd (minder dan drie uur) geen toezicht uit terwijl de kinderen spelen op een onveilige plaats.
n Een kind met problematisch gedrag (impulsief, hyperactief enzovoorts) krijgt onvoldoende toezicht.
Voorbeelden
Het kind wordt overdag geregeld alleengelaten zonder dat er een ouder of oppas in de buurt is.
Een kind van acht moet enkele uren op de baby passen. (...)
Een kind mag zonder toezicht spelen op een onveilige plaats (bijvoorbeeld op een plek waar glasscherven liggen, of in een kelder of garage waar chemicali?n staan, electrisch gereedschap of een oude ijskast).
Een kind krijgt weinig toezicht en veroorzaakt problemen met de buren.
3. (Ernstig)
n De ouder oefent geruime tijd (bijvoorbeeld ongeveer acht tot tien uur) onvoldoende toezicht uit.
n De ouder laat het kind langere tijd (ongeveer drie tot acht uur) spelen op een onveilige plaats.
Voorbeelden
Het kind is 's nachts alleen thuis (gedurende zo'n acht tot tien uur).
Een kind van zes moet na school alleen buiten blijven: de deur zit op slot, de ouder komt pas 's avonds thuis.
Het kind wordt langere tijd overgelaten aan de zorg van een niet betrouwbare oppas (bijvoorbeeld iemand die drinkt of nooit oplet, of de ouder maakt zich niet druk om de betrouwbaarheid van de oppas).
4. (Zeer ernstig)
n De ouder oefent langdurig geen toezicht uit (bijvoorbeeld s avonds en '' s nachts of andere perioden van ongeveer 10 tot 12 uur aaneen).
n De ouder laat het kind spelen op een zeer gevaarlijke plaats (er is een grote kans dat het kind zal worden overreden, uit een raam valt, zich verbrandt of verdrinkt).
n De ouder oefent [kortere of langere tijd] geen toezicht uit over een kind dat geregeld destructief of gevaarlijk gedrag vertoont (zoals brandstichting, zelfmoordpogingen).
n De ouder oefent langer dan een half etmaal onvoldoende toezicht uit.
Hieronder valt ook het handelen of nalaten van ouders waarvan de schadelijkheid gelegen is in de ongevoeligheid voor het ontwikkelingsniveau van het kind [te veel of te weinig van het kind vragen of verwachten, het kind overbelasten of juist betuttelen]. De elementaire emotionele behoeften [emotionele basisbehoeften] van het kind bestaan uit, doch zijn niet beperkt tot:
Psychische veiligheid en geborgenheid â?? de behoefte aan een gezinsomgeving zonder excessieve vijandigheid en geweld, alsmede [in de allereerste plaats] de behoefte aan een beschikbare en stabiele hechtingsfiguur. Het gaat hierbij dus niet om een fysiek veilige omgeving, zoals bij de vorige categorie (fysieke verwaarlozing/onvoldoende toezicht), maar om een veilig gezinsklimaat, om interpersoonlijke veiligheid. (...)
Gradaties (criteria en voorbeelden)
n De verzorger of opvoeder [hierna kortheidshalve: de ouder] verwacht of eist geregeld dat het kind te veel [of te weinig] verantwoordelijkheid draagt (bijvoorbeeld dat een kind van schoolgaande leeftijd de belangrijkste verzorger van de jongere kinderen is (...)).
n De ouder ondermijnt de relatie van het kind met belangrijke anderen (maakt bijvoorbeeld herhaaldelijk minachtende opmerkingen over de andere ouder).
n De ouder kleineert het kind vaak of maakt het belachelijk (noemt het kind dom, een slapjanus.
n De ouder veronachtzaamt of negeert het aandacht vragen van het kind (de ouder reageert bijvoorbeeld in het algemeen niet op het huilen van de baby of op de pogingen tot contact van een ouder kind).
n De ouder disciplineert het kind door middel van intimidatie of bangmakerij.
n De ouder manoeuvreert het kind in een rol-omkering [het kind wordt verantwoordelijk gesteld voor en wordt geacht tegemoet te komen aan de emotionele noden van de ouder].
n De ouder dwarsboomt de zich ontwikkelende gevoelens van rijpheid en verantwoordelijkheid van het kind [klein houden, infantiliseren].
n De ouder verwerpt, veronachtzaamt of is zich niet bewust van de behoefte van het kind aan genegenheid en respect [positieve en liefdevolle interactie ontbreekt bijvoorbeeld chronisch].
n De ouder stelt het kind bloot aan extreme, zij het niet gewelddadige huwelijksconflicten.
Voorbeelden
De ouder is in extreme mate passief en is niet in staat tegemoet te komen aan de behoefte aan aandacht van het kind; voor zover er interactie is, is deze van de kant van de ouder hardvochtig en kritisch.
De ouder wil dat het kind na school thuis blijft omdat de ouder eenzaam is en behoefte heeft aan gezelschap.
De ouder schreeuwt geregeld tegen de andere ouder, gilt of is grof en beledigend jegens de andere ouder in aanwezigheid van het kind.
De ouder maant een kind van vier jaar luiers te blijven dragen hoewel het kind fysiek en psychisch in staat is het toilet te gebruiken.
n De ouder stelt het kind ongepaste of excessieve eisen en brengt aldus een gevoel van ontoereikendheid en tekortschieten bij het kind teweeg [het kind is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het sussen en beslechten van de ouderlijke ruzies (excessief en ongepast) maar wordt tegelijk geacht partij te kiezen voor ??n van beide ouders/de dominante ouder/beide ouders (ongepast)].
n De ouder dreigt op ernstige en overtuigende wijze het kind (fysiek) te verwonden.
n De ouder betitelt het kind op minachtende wijze (noemt het kind een slet of een hoer, bijvoorbeeld na het eerst sexueel misbruikt te hebben] of waardeloos, bijvoorbeeld na teleurstellingen wegens ongepaste verwachtingen].
n De ouder stelt het kind bloot aan extreem, onberekenbaar en/of ongepast gedrag [zoals geweldpleging tegenover gezinsleden, gewelddadige driftbuien/explosies, hysterische uitvallen en ander ernstig neurotisch, psychotisch of parano?de gedrag dat voor het kind angstaanjagend is].
n De ouder legt een patroon van [geprojecteerde] negativiteit en vijandigheid aan de dag tegenover het kind [voegt het kind geregeld toe dat het niets kan, niet deugt, altijd alleen aan zichzelf denkt, altijd alleen zijn eigen zin doet, altijd bijbedoelingen heeft enzovoorts].
n De ouder dreigt het kind met zelfmoord of verlating [de moeder loopt weg met medeneming van het huishoudgeld, de vader maant de kinderen moeder op te sporen en terug te halen].
Normatieve en educatieve maltraitering, morele corrumpering en schoolverzuim
Definitie
Van normatieve dan wel educatieve maltraitering is sprake wanneer de verzorger of opvoeder van het kind c.q. degene die voor het kind verantwoordelijk is [hierna kortheidshalve: de ouder], gedrag vertoont waaruit blijkt dat hij of zij niet in staat of bereid is tot minimale bekommernis omtrent de socialisering van het kind [normatieve met inbegrip van de zorg voor geschikt onderwijs voor het kind De ouder stelt het kind bloot aan of betrekt het kind bij illegale activiteiten of andere handelingen of feitelijkheden die delinquentie of antisociaal gedrag bij het kind uitlokken of bevorderen; respectievelijk ziet er niet op toe dat het kind regelmatig
naar school gaat.
Gradaties (criteria en voorbeelden)
n [Morele corrumpering, hierna MC:] De ouder laat het kind activiteiten van en voor volwassenen bijwonen (het kind heeft hiervoor niet de wettige leeftijd bereikt).
n [Schoolverzuim, hierna SV:] De ouder houdt het kind vaak thuis zonder dat er sprake is van ziekte of sterfgevallen in het gezin of andere noodsituaties; het kind is minder dan 15% van de tijd afwezig.
n [MC:] De ouder laat zich in met illegale activiteiten met medeweten van het kind (bijvoorbeeld winkeldiefstal of heling waar het kind bij is).
n [SV:] De ouder staat toe dat het kind spijbelt gedurende 15 tot 25% van de tijd.
Voorbeelden
[SV:] Het kind is drie weken niet op school verschenen zonder dat het ziek was.
Onvoldoende normatief toezicht â?? gebrek aan structuur en disciplinering (stellen van duidelijke grenzen) â?? valt onder emotionele maltraitering (E).
Het begrip kindermishandeling is dus heel breed. Artsen, hulpverleners, kinderrechters, advokaten en de Kinderbescherming zullen hier rekening mee moeten houden. Helaas gebeurt dit te weinig en wordt het kind toch overgeleverd aan de manisch depressieve of verslaafde ouder.
Denk ook eens aan wreedheid van oorlog
Helaas worden onschuldige kinderen en volwassenen ook slachtoffer van oorlogvoerders. Zie fotoreportage o.a. uit Libanon.
Napalm in Vietnam - fosfor in Libanon video
Video militairen pesten Iraakse kinderen
Fosforbommen
Wie niet voor ons is is tegen ons
Gasbom (chemisch wapen)
De chemische bom
Israelische kinderen schrijven o[ raketten die op Libanon zullen worden afgevuurd om andere kinderen te treffen.
Veramde uranium bommen (depleted uranium) DU
De gevolgen van de nucleaire bom veroorzaakt al veel mismaakte kinderen. Er worden babies geboren die er vreselijk mismaakt uitzien. Een misdaad tegen de mens door de afzenders van deze bommen, raketten e.d. en een misdadige kindermishandeling:
.
Dit is het resultaat van de oorlog waar verarmd uranium in wapens wordt gebruikt door onze bondgenoten die praten over vrede, democratie en een leefbare wereld.
US Veterans and Depleted Uranium (DU) Video 04:06
Afghanistan After Democracy video over de situatie in Afghanistan enmet beelden babyâ??s mismaakt door uranium munitie. Halverwege de video komen er beelden bvan de mismaakte kinderen. Blijf kijken tot aan het einde
Ook eigen solfaten staan er aan bloot
Stop de Oorlog
28-7-2006
Dozens killed in Lebanon air raid |
More than 54 civilians, at least 34 of them children, have been killed in a town in south Lebanon in the deadliest Israeli strike of the conflict so far.
Displaced families had been sheltering in the basement of a house in Qana, which was crushed after a direct hit.
Lebanon's prime minister denounced "Israeli war criminals" and cancelled talks with the US secretary of state.
Achtergrond Oorlogsmisdaden en de media (zie deze film)
Israelische kinderen zetten teksten op raketten voor Libanon
Beiroet. Een brandend lichaam wordt geblust
Dit betreft foto's uit Libanon, maar voeg daarbij ook de andere krankzinne brandhaarden.
Volwassen zijn verplicht hiertegen te protesteren
Rotterdamse school doet aangifte tegen Verdonk
29 NOVEMBER 2006 - ROTTERDAM (ANP) - Openbare basisschool De Catamaran in Rotterdam-Lombardijen heeft aangifte gedaan tegen minister Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken) wegens kindermishandeling. De schoolleiding wil hiermee voorkomen dat twee Somalische leerlingen het land worden uitgezet.
Dat heeft De Catamaran woensdag bekendgemaakt. De 9-jarige Suaad en de 8-jarige Kadar bleven begin november plotseling weg van school. Na intensief speurwerk bleken de kinderen, hun moeder en een jonger zusje (4) naar het uitzetcentrum in Vught te zijn overgebracht. ,,De kinderen zijn niet eens in de gelegenheid geweest om afscheid te nemen van vriendjes, vriendinnetjes, klasgenootjes en leerkrachten'', aldus de schoolleiding.
| |