terug naar:  www.jankraak-taichitao.nl
 
De zachte vriendelijke Tai Chi Tao Massage

Alles gaat met kalmte en toewijding

 

Methodes als pulsering en quantum touch
komen allemaal uit het taoÔstische Qi Gong

Quantum-aanraking werd het eerst door Chinezen gedaan.
De beginselen zittenook in
tai chi tao en tao-massage.

Al in het allereerste begin van de Chinese beschaving werd er gesproken over Wu Chi, de leegte waaruit alles voorkomt, het Zero Energy Point, de nulpunt-energie,
kortom men had toen al weet van quantum-mechanica. De Chinezen ontwikkelden al vanaf het begin van hun bestaan chi-technieken om te kalmeren, te harmoniseren, blokkades weg te nemen en energie te laten circuleren. Dat deden ze niet alleen met naalden, en vingerdruk op acupunctuurpunten maar ook met subtiele aanrakingen op verschillende zones van het lichaam.
Chinezen ontwikkelden de kennis van chi en het besef dat een subtiele zachte energie een enorme invloed op lichaam en geest heeft. Verder ontwikkelden ze zachte, langzame, vloeiende bewegingen in qi gong en tai chi.

In de energetische massage-methode in Tai Chi Tao gaat alles zacht en vriendelijk.
De massage bestaat onder anderen uit zachte vibraties overbrengen, het uitvoeren van grote en kleine cirkels en achten op de rug, zachtjes bewerken van de wervelkolom, het zachtjes kloppen op het hele lichaam, zachte massage van de enkels en voeten, zachtjes kloppen op de benen en in de knieholte en meerdere vriendelijke technieken. Met je handpalmen op je heupen kloppen is goed voor je onderrug en buik. Door de trilling
krijg je een betere doorbloeding in je onderrug en het gebied klop je als het ware
zachtjes los.

Ook wordt aandacht besteed aan de verbetering van de houding, het losjes staan, het aarden en het licht en soepel kunnen bewegen. Je kunt wel op een stevige manier de schouders of onderrug doen met de gedachte dat je de pijn dan wegkrijgt, en dat kan ook wel lukken, maar doordat je weer gespannen staat en beweegt, los je het probleem niet werkelijk op. In de tai chi tao-massages wordt daarom ook aandacht besteed aan de tai chi tao als bewegings- en energieleer ook op basis van de vijf elementen.

Tevens wordt er aandacht besteed aan zelfmassage en energetische massage zonder aanraking. Het is allemaal een onderdeel van het werken met chi (qi) en qi gong. De cursist wordt gevraagd datgene wat hij leert ook uit te dragen, in het gezin, familiekring, vrienden en kennissen. En dat de meesten ook. Op deze wijze kun je heel behulpzaam bezig zijn.
De tai chi tao-massages worden met kleren aan uitgevoerd, zowel liggend of zittend op een stoel. Belangrijk is ook dat ze de zittende oefeningen leren voor het soepel maken van de rug, voor schouders en nek, de benen en knie?n. Vooral de knie-oefeningen op de stoel zijn een uitkomst.

Het devies in tai chi tao-massages is: Vermijdt elke stevigheid en hardheid. Elke harde massage geeft een schrikreactie en geeft een tegenreflex als verdediging. Dat is een spanningsreactie. Dat wordt dan ook als zodanig in je centraal zenuwstelsel opgeslagen. Dat geeft een harde respons terug. Er komt daardoor geen onspanning van binnenuit.
Wat je zacht en vriendelijk in je lichaam stopt wordt als een zachte vriendelijke herinnering in elke cel van je lichaam opgeslagen en krijg je als een zachte vriendelijke respons terug. De genezing komt dan van binnenuit.

Mensen met Fibromyalgie en ME mogen
nooit stevig worden gemasseerd.

Voordat je met massage begint ga je je zelf ontspannen. Het beste is om je enkele keren uit te rekken met kreunen en zuchten. Speel daarna even met de energiebal, waarbij je lichaam zachtjes beweegt en waardoor je energie in je lichaam krijgt en speciaal in je handen. Laadt de handen op door ze tegen elkaar te wrijven. Houdt tien tellen een energiebal vast. Je handen krijgen dan de energie om het masseren te beginnen. Bij het uitvoeren zijn je schouders, armen, polsen en handen losjes.Voorts moet je geaard zijn. Je voeten moeten op schouderbreedte staan bij mannen en op heupbreedte bij vrouwen. Je houding is ontspannen.

Wervelkolom

De wervelkolom is je levensboom. Als je staat, sta nooit strak rechtop. Houdt een knikje in de knieŽn. Laat je wervelkolom hangen. Sta je te strak met de knieŽn op slot, dan blokkeer je veel dingen. Zoals bijvoorbeeld je buikademhaling, je bekkengebied, je heupen en je rug en nek. Sta dus losjes. Zoals gezegd, bij de massages horen ook oefeningen te verbetering van de houding van de uitvoerder en degene die de massages ontvangt en degene die het ontvangt. Heel veel klachten ontstaan namelijk door een verkeerde houding.
Wat te doen met rugklachten?  

Whiplash, schouders-, nek- en armklachten en RSI 

Bij Tao massage wordt ook de houding verbeterd, waardoor
het lichaam ontspannen blijft.

Hieronder enkele voorbeelden van de zachte vriendelijke massages
Schouders, zittend

Je staat of zit achter de te masseren persoon. Pak met ťťn hand zacht het weefsel vast tussen nek en schouder. Schudt dan met kleine bewegingen dit gebied 10 tot 15 tellen. Dat geeft een vibratie door de nek, schouders en het hele lichaam. In het hele lichaam bevorder je via de schouder de doostroming. Doe dit ook met de andere schouder. Herhaal dit nog eens. Het gaat heel subtiel.
 
Leg je handen vervolgens zacht op de zijkant van de schouders. Schudt met ťťn hand heen en weer. Dan met de andere hand. Daarna herhalen. Minimaal 10 tellen per keer.

Bedek met je handen de schouderbladen. Kleef met je handen aan het weefsel vast. Schudt met je rechterhand van boven naar beneden. Daarna met je linkerhand. Minimaal 10 tellen per keer. Daarna herhalen.

De zittende massage

Wrijf zacht over de hele wervelkolom. Doe dat minstens 4 keer.
Beschouw de wervelkolom als een steel van een bloem. Leg de ruggen van je handen op het laagste deel van de onderrug.

Ga iets omhoog en dan met een boogje opzij. Begin opnieuw en ga iets hoger met deze beweging. Net als je blaadjes aan de steel laat groeien. Ga van onder naar boven. Vanuit de steel (wervelkolom) maak je blaadjes. Je waaiert vanuit het midden steeds uit, iets omhoog en opzij, en de uiteinde van de bladeren wijzen iets naar beneden. Zo werk je van beneden (heiligbeeen) naar omhoog.
Doe dit minimaal 6 keer.

Breng de ruggen van je handen opnieuw op het laagste deel van de onderrug. En maak met beide handen nu een cirkel. Je tekent als het ware bloemen. Tegelijk ontstaan er aan beide kanten van de steel bloemen. Elke cirkel gaat een stuk je hoger tot boven aan de wervelkolom. Bovenaan gekomen begin je weer beneden bij het heiligbeen.  Doe dit minimaal 6 keer of vaker 

Oefening voor de wervelkolom

Zit op de stoel, voetzolen op de grond, handen op de knieŽn. Maak een ronde rug en leun iets naar achteren, zet je rug recht en ga dan iets met de rechte rug naar voren. Krimp weer en ga met een ronde rug naar achteren.
Zet weer recht en ga met de rechte rug naar voren. Je maakt een zachte vloeiende zachte beweging. Deze golvende beweging doe je een halve minuut tot een hele minuut. De wervelkolom wordt hierdoor soepeler, je nek wordt ontspannen. Je rug wordt sterker zonder enige inspanning.

Zachtjes schudden

De te behandelende persoon ligt op zijn buik. Leg zachtjes je hand op de schouder en schudt. Dat doe je op een wijze alsof je iemand voorzichtig wakker schudt. Breng je hand op de andere schouder en schudt. Het schudden duurt elke keer 10 seconden of iets langer. Ga met je hand zo over de hele rug. Doe dat ook bij de armen. Doe het ook op elk been.

Niet alleen de plek waarop je je hand hebt pulseert, maar de vibratie gaat door het hele lichaam. Je brengt zo op een vriendelijke en ontspannende wijze de doorstroming van het hele lichaam op gang. Er zijn vele mooie massage-handelingen, zowel liggend als zittend. De massages worden gekleed uitgevoerd.

Links, het cirkelen over rug en nieren.   Rechts, het masseren van de enkels.

 

Links, het zachtjes schudden van het been.   Rechts, het zachtjes schudden van de schouder.

 

Links, zelfmassage van zij-maag-buik met linkervoet voor en opnieuw beginnen met rechtervoet voor in een vloeiende tai chi tao-beweging. Rechts, zelfmassage van de ming men (levenspoort, voor vitaliteit en lymfeklierstelsel.

Dit zijn maar enkele voorbeelden. De rest staat op een videoband of DVD
Wat te doen met rugklachten? nr 1 
Wat te doen bij rugklachten? nr. 2 
Whiplash, schouders-, nek- en armklachten en RSI 
Drie minuten oefeningenserie 

BOEKENPAGINA Tai Chi Tao, Qi Gong en andere Energie

Tai Chi Tao is toegankelijk voor iedereen.

Tai Chi Tao kent geen beperkingen.

 

Tai Chi Tao bestaat niet uit oefeningen alleen.
Tai Chi Tao is een ontspannings-, bewegings- en
gezondheidsmethode. Tai Chi Tao geeft je meer
inzicht in het leven en leefwijze door zelfontplooiing.
Door Tai Chi Tao leer je het natuurlijk proces weer
ontdekken en waarderen. 
Tai Chi Tao zorgt voor een helend bewustzijn. Het
geeft je meer verdieping in je leven. Tai Chi Tao
zorgt er voor dat je de dingen die je doet een stuk
gemakkelijker kunt doen, zodat stress vermeden wordt.

Jan Kraak

Paasberg 21 7772 DH Hardenberg   0523-263966


13 mei 2005
Jan Kraak

 
Pagina Afdrukken
Terug naar boven