terug naar:  www.jankraak-taichitao.nl
 
Meditatieve loop-vormen, meditatief bewegen, Duizenden Handen Van Boeddha-meditatie, visualisatie

Meditatie is niet alleen stilzitten

 

Veel tai chi tao en qi gong bewegingen kan men lopend uitvoeren. Als je een serie bewegingen
hebt kun je elke beweging bijvoorbeeld 6 keer al lopend herhalen, gevolgd door de andere 6 enzovoort. Er ontstaat dan een loopvorm, die door zijn rustige cadans een meditatieve fase
ingaat doordat je met de hersengolven meer in de alfa-fase terecht komt.

Meditatieve loopoefeningen bestaan al eeuwenlang. In mijn tai chi tao-lessen was dit vanaf
het begin (1978) een vast onderdeel. Tai chi kent ook Tai Chi Gong. Dat wil zeggen dat je elke
houding apart méér gaat invoelen, uitdiepen en verinnerlijken door dat je uit de vorm de eerste houding pakt en die lopend 10 keer of vaker gaat herhalen. Dan volgt de tweede beweging enzovoort. Degenen die de weekenden in Linde hebben meegemaakt weten nog dat we op die
manier in de zaal of buiten over het terrein liepen.

Naast deze manier van meditatief  lopen waren er nog meer meditatieve loopvormen, zoals de wind- en vuur-ademhaling (ook bekend van Linde). In de lessen kwamen ook andere looptechnieken voor
die meditatief inwerkten.



Hardenberg 1995: Een meditatieve loopoefening (element metaal)

De verschillende soorten

 

Windademhaling meditatieloop, vuuradem meditatieloop, tai chi gong meditatieloop, golvende meditatieloop, kruislingse meditatieloop voor stimulatie beide hersenhelften, water meditatieloop, Kin Hin-meditatieloop, vrije water meditatieloop  Balanslopen als: benen qi gongloop, Berghouding meditatieloop, lopen op dun ijs meditatie, balansloop, achterwaartse meditatieloop, Ming Vazen loop, rijstpapier meditatieloop, diverse andere loopmeditatietechnieken.

Meditatieve zitoefeningen als Duizenden Handen Qi Gong ook wel Duizenden Handen van Boeddha genoemd. Dit zijn mooie arm en handbewegingen om zittend rust en energie op te doen.

In principe kun je van alles een meditatieve loopoefening of vorm maken. Ik noemde al hoe je de tai chi-vorm hiervoor kunt benutten. Meestal deed ik dat met de 24-houdingen vorm oftewel de Peking-vorm. Degenen die bij mij die vorm geleerd hebben leerden ook dat je er tai chi gong van kon maken
en dat die manier ook meditatief werkte.

De meditatieve wind en vuurademloop in Linde. 

Elke handeling in mijn meditatieve lopen gaat synchroon met de in en uitademing. Daardoor verspreid je verfijnde chi naar alle delen in je lichaam. Alle cellen worden van zuurstof voorzien.
Omdat je
alles kruislings uitvoert stimuleert dat ook de beide hersenhelften en verbeter je de coördinatie. 

Zie ook het artikel over valpreventie en over windadem- en vuuradem-loop
 

 

Tai Chi Tao Valpreventie, goed aarden, speels bewegen

 

Windademing Qi Gong voor Vitaliteit, en bij Chronische Pijnen en Kanker

Hoewel tai chi tao-docenten geattendeerd zijn op het meditatieve lopen werd het vrijwel
niet toegepast. Martin Wessels uit Enschede (Chichoice) is de enige die er nu mee begonnen
is en een eigen volgorde heeft gecreëerd.
Volgens de Tao kan in principe ieder ander dit ook doen.

 

Duizenden Handen Qi Gong ofwel Duizenden Handen van Boeddha

Enkele voorbeelden

          

   

  

Meer weten? De basisprincipes ook leren?

Oefenen in harmonie. Nieuwe energie

Energie verandert, wetenschap niet, maar hoe zit het met de alternatieve kant?

 

Energie is er in vele soorten


Communicatie en resonantie, energie en telepathie


Nuances in Yin en Yang en Chi

Chakra's en Geest en de werking van Chi


Chi, De kracht van eenvoud

http://www.chisense.nl/taichitao.html

Disclaimer



Jan Kraak

 
Pagina Afdrukken
Terug naar boven